Wednesday, August 18, 2010

Nafsu atau kehendak??

Hari ke 8 puasa..aku masih bertahan tanpa meninggalkan sehari pun.  Alhamdulillah.  Fakhri..cukup sampai matahari tegak di kepala sahaja dia dapat bertahan.  Selepas itu, dia mula merengek meminta air.  Apatah lagi bila si Ieman mula mengacahnya dengan makanan di tangan.  Namun aku bersyukur, dalam usia semuda itu Fakhri telah mula melakukan ibadat puasa.  Aku sendiri dulu pun masih tidak dapat menahan lapar ketika usia itu.
Hari ke 8 ini juga aku mampu bertahan untuk tidak menjenguk bazar ramadhan yang selalu menjadi sebutan orang.  Bukan aku tidak mahu turut memeriahkan tapi aku tidak mahu tergoda dengan makanan-makanan di situ.  Aku sudah penat dan jemu bila kualiti makanan yang dibeli tidak seperti yang diharapkan.  Sudahnya, makanan itu akan masuk ke tong sampah.

Dah berapa hari ni aku masak je apa yang aku tpikir nak masak. Tomyam, tauhu sumbat, popia goreng, kuih koci, kuih melaka, karipap daging, kueteow goreng, sardin roll antara menu yang aku sediakan dengan air tangan sendiri.  Memang happy tengok suami dan anak-anak makan masakan kita.  Yelah, dahla aku letak inti banyak banyak, besa dan gerenti sedap. hehehehe.

Tengok je le makanan yang aku sediakan sendiri ni.  Walaupun mungkin bagi orang lain rupanya atidak menarik, tapi rasanya sodappppp!!!! Tak perlu aku nak hias-hias makanan ni sebab nanti masuk perut gak.

Tu ayat suami aku la..jangankan nak menghias makanan, kalau aku buat sup tulang ke, sup daging ke yang aku bubuh daun sup dan daun bawang, dia dah kata 'makanan berhias'. mmmm...

 ni bahan tomyam aku..hubby tengah beli ayam time ni, so takde pic ayam. hehehe

 vege yang aku suka dalam tomyam

 haa..ni tauhu sumbat untuk berbuka..montel je aku buat.

 kueteow kerang..hitam je kan. tapi sedap tau. licinnn..hehehe

karipap daging dan popia goreng.  Inti nya memang pure daging. nyum nyum..

Ada baiknye jugak kalau kita masak sendiri ni.  Jimat belanja, kualitinya kita tahu.  Dan yang penting, mudah nak buat.  Walaupun aku balik pukul 5 petang, tapi aku sempat lagi menyediakan juadah berbuka untuk keluarga tersayang.  Hati pun gembira bila melihat mereka gembira makan.

Selamat berbuka..

Anugerah Terindah ^_^

No comments:

Related Posts with Thumbnails
Copyright© All Rights Reserved Danishsondblog.blogspot.com