Wednesday, January 19, 2011

Lempoyang @ halia hutan mampu rawat kanser?

Ni lah gambar lempoyang @ halia hutan yang hangat diperkatakan di dalam buletin utama semalam.  UPM telah menemui teknologi perubatan baru bagi merawat kanser serviks dengan menggunakan tumbuhan ini.  Aku mula terfikir, mana aku pernah tengok tumbuhan ni ye?  Mesti ramai yang tak perasan akan kewujudan tumbuhan herba ni.  Dan sekarang bila dah ada penyelidikan di buat dan telah terbukti berkesan, kita mulalah tercari-cari akan tumbuhan yang sebelum ni tidak diendahkan.  Alangkah indahnya rahmat Tuhan.  Semua benda yang dijadikan ada kegunaannya yang manusia sendiri tidak tahu.  Bahan ni amat stabil sehingga enam bulan di dalam larutan air pada suhu bilik dan mampu dikomersilkan sebagai Douches and Suppository.  Ia mampu membunuh sel kanser sama seperti ubatan antikanser komersil yang lain. 

Bestnye kalau aku jumpa lempoyang ni kan, mungkin boleh dibuat ulam kot.  Aku yang duduk kat kampung ni tak perlulah nak komersilkan tumbuhan ni, asala ada untuk kegunaan diri sendiri dan keluarga, cukuplah.  Kan orang selalu cakap, mencegah adalah lebih baik dari mengubati..Nanti balik kampung, aku nak tanya my parents pernah tak nampak tumbuhan ni.  Kalau ada, aku akan jadikan belakang rumah aku sebagai 'taman lempoyang'.  Mana tau, kawan-kawan nak beli ke.  Hehehehe.   Sekarang ni pun aku jadi si penjual kedondong, sebab kedondong di belakang umah aku tu dah tak terkira banyaknya.  Dah bagi kat jiran-jiran pun masih gak buahnya.  mmmm....korang tau ke apa kedondong ni?..

Anugerah Terindah ^_^

1 comment:

june said...

just nak kongsi2 - aku pun tengah pikir, apakah benda lempoyang ni? ler.. halia hutan sebenarnya.. baru2 ni aku giat pegi hiking kat bukit gasing, petaling jaya. kekawan yg dah biasa kat tempat tu tunjukkan ler tumbuh2an, pokok2 kat situ.. and dorang perkenalkan ler.."hah..ni la halia hutan (sepertinya dlm gambar yg awk tunjukkan.) .. tapi tak tau boleh makan ke tak?" .... so, skrg aku tau benda ni berkhasiat, nanti boleh aku ambik beberapa biji :) .. free je.. thanks

Related Posts with Thumbnails
Copyright© All Rights Reserved Danishsondblog.blogspot.com